6 ting du aldri skal si til noen med depresjon

1. «Jeg vet hvordan du har det»

Empati er en flott egenskap, men av og til er ikke det å prøve å relatere seg til hvordan en annen person har det så viktig.

Rett og slett fordi det er svært vanskelig å virkelig forstå hva den deprimerte faktisk gjennomgår. 

– Hver person opplever depresjon ulikt, sier terapeut David Kaplin til Huffington Post.

– Å si til noen at du forstår, diskrediterer det de går gjennom. Si i stedet at «det må være vanskelig». Det viser at du forstår både at de har det kjipt og at det de lider av er reelt.

2. «Vær positiv»

Å trivialisere tilstanden til den som lider av depresjon, er sannsynligvis det siste du vil. Men ved å oppfordre til å «være positiv» eller å bare «se framover» er det fullt mulig at det er akkurat det du gjør.

Igjen gir vi ordet til terapeut Kaplin:

«Det de fleste ikke innser når det gjelder depresjon er at den svekker både konsentrasjonsevnen, evnen til å fokusere og søvn. Tilstanden forandrer livet, og folk mister retningssansen». 

Han mener vi for all del ikke må undervurdere omfanget av depresjon. Hvert år blir om lag 150.000 nordmenn rammet av sykdommen.

3. «Opp med humøret!»

Å si til noen «opp med humøret», kan ha helt motsatt effekt, advarer Kaplin.

Det er vanskelig å få noen i bedre humør bare ved å be dem om det, sier terapeuten, og foreslår heller at du bare skal tilby dem å være tilstede. 

– Å bare lytte til hva en som er deprimert går gjennom, og å uttrykke forståelse for at at det hele er vanskelig, er ofte mer betryggende. Om man kan muntres opp er det sannsynlig at man allerede hadde vært i godt humør.

despair-513529_640

4. «Du må være sterk. For ungenes skyld»

Når du prøver å være til støtte for noen med depresjon hvor det også er barn involvert, så kan det hele være litt vanskeligere.

Terapeut Kaplin mener man må være forsiktig med hvordan man drar ungene inn i det hele. Gode råd kan rett og slett bli misforstått.

– Man er fort veldig sensitiv med tanke på barna og tenker at «Gud, hun eller han synes jeg er en forferdelig forelder», sier han. 

I stedet foreslår terapeuten at man inviterer hele familien med på ulike aktiviteter. Som en åpen invitasjon, der man kan takke ja når man måtte føle for det.

– På denne måten er du på ingen måte beskyldende, du prøver bare å være hjelpsom.

5. «Du må prøve å ikke tenke på det»

Igjen, en slik kommentar kan være en trivialisering av tilstanden. Det er ikke nødvendigvis mulig å «tenke seg ut» av en depresjon.

Men forskning viser at kognitiv terapi, som har som fomål å erstatte negative tankerekker med mer positive, ikke alene er nok til å få folk ut av en depresjon. 

– Å ganske enkelt bekjempe negative tanker ved å erstatte dem med en mer rasjonell tankerekke hjelper sjeldent på depresjon, sier psykolog Clifford Lazarus til Psychology Today.

Han peker på at for å komme ut av en depresjon, så kreves også handling.

– Når de er iferd med å overvinne depresjonen så vil tunnelsynet utvide seg og man kan se flere muligheter. I prosessen med å bli bedre, så vil verden åpne seg opp, sier terapeut David Kaplin. 

Han minner om at personer som har depresjon ikke mener noe personlig med det, selv om det for pårørende kan virke som de har gjort noe galt.

window-view-1081788_640

6. «Tenk på det. Det er andre som har det enda verre enn deg»

Du tenker kanskje at det kan hjelpe å sette ting i perspektiv, men det vil nok ikke oppleves sånn for den som lider av depresjon.

– Nøkkelen er å anerkjenne hvordan en med depresjon lider, og ikke avfeie det hele, sier Kaplin til Huffington Post

Han tror mange bruker frasen i mangelen av noe bedre å si, men glemmer hvordan det kan få personen med depresjon til å føle seg verre. I stedet, sier Kaplin, kan det være greit å ikke si så mye. Av og til er det nok å bare være der.

– Ofte holder det å anerkjenne at man ikke kan gjøre noe for å ta bort smerten. Det handler mer om å være en støtte.